Fonzie van der Mierden

 

Spiegelen 

Een spiegel voorleggen of voorgelegd krijgen en hier open naar durven kijken. Genieten van de verschillende smaken die er zijn in persoonlijkheidstypes. Nadenken over wat je echt wil en daar stappen in zetten. Voor mij zijn dat de ingrediënten voor het werkgeluk en leefplezier dat ik iedereen gun. De praktijk in organisaties is soms weerbarstiger, net als de Nederlandse maatschappij in zijn geheel. Mensen durven vaak niet in de spiegel te kijken, blijven bij het idee dat er smaken zijn die ze ‘niet lusten’ en hebben het idee dat er geen ruimte is voor wat je echt wilt. Voor mij is de uitdaging om binnen in en vanuit publieke organisaties te werken aan heldere spiegels, ruimte te geven aan verschillende smaken(combinaties) en met mensen ruimte maken voor wat ze echt willen doen. Hoe we dat met elkaar organiseren? Daar zet ik me graag voor in. 
 

Voortdurend aan kunnen (en willen) passen aan wat nodig is

Tijdens mijn studie aan de Technische Universiteit in Eindhoven had ik een tijd de leiding over verschillende startups. Vanaf toen ben ik altijd bezig geweest met de uitwerking van nieuwe uitdagende concepten en ideeën. Ik word erg gemotiveerd van ‘het onoplosbare probleem’. Als digital native en ingenieur zie ik dan ook overal kansen te innoveren. In mijn werk als adviseur bij House of Performance en ORMIT heb ik gezien hoe onder andere banken dit doen. Of het nu gaat om datagedreven meer inzicht te krijgen in achtergronden van klantcontact of de inzet van gamification om de intrinsieke motivatie van medewerkers aan te spreken. Dit heeft als doel om nog beter en sneller te presteren. Om nog meer aan te sluiten op de doelgroep. Zelf wil ik me hard maken voor doelgroepen als kwetsbare jongeren, vanuit het motto: als een bank het kan, dan kan een overheid het ook. Hoe gaaf is het dat we in het sociaal domein straks écht aan preventie kunnen werken door data en technologie? Hoe mooi zijn alle nieuwe samenwerkingsverbanden die organisaties aangaan met hun vroegere concurrenten, zoals je veel ziet in de tech-industrie? Overal om ons heen zie je de kracht van innovatie en digitale transformatie. Als publieke organisatie hoef je dus echt het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Laten we leren van hoe men op andere plekken innovatie en digitale transformatie benut. Of dat nu gaat over de e-overheid in Estland, grote bedrijven uit de private sector of innovatieve startups en disruptors: alle inzichten zijn van waarde. In dit speelveld wil ik met publieke organisaties werken aan betere prestaties. 

Verschillende smaken 

Als ik niet aan het werk ben, combineer ik ook het liefst verschillende smaken. Als amateur-kok en wijnliefhebber zet ik graag iets lekkers neer voor mijn gasten. Er zijn weinig dingen te vergelijken met een perfecte wijn-spijs combinatie. Daarnaast werk ik graag aan mijn fysieke en mentale welzijn met wielrennen en het beoefenen van Krav Maga. 

 

 

 

Thema’s en kennisgebieden: Digitale Transformatie Sociaal Domein

  • Wat ik doe en wat mij inspireert

  • 11 juli

    De praktijk van het sociaal domein: gevoel krijgen bij de uitvoering

    Je hoeft kranten als Trouw, NRC en Volkskrant maar open te slaan en vakmedia als Binnenlands Bestuur er maar bij te pakken. Grote kans dat je artikelen vindt die gaan over problemen binnen het sociaal domein in het algemeen en die in de jeugdzorg in het bijzonder. Mijn collega Wianne Brandt schreef eerder haar ervaringen als bestuurder van Veilig Thuis al eens op. Enfin, ik...

    Lees verder
  • 2018
    25 sept

    Prinsjesdag 2018 – van plannen naar het echt werkbaar maken in publieke organisaties (Sociaal Domein)

    Het stof is opgetrokken, de troon is opgeborgen, de Glazen Koets staat weer gestald, de bijzondere outfits en de hoeden van de politici liggen weer in de kast. Het ceremoniële gedeelte en het rekenwerk rond Prinsjesdag 2018 zit erop. Het is tijd om aan de slag te gaan om de plannen uit de Miljoenennota werkbaar te krijgen in de praktijk. Vanuit onze eigen ambitie om met...

    Lees verder
  • 4 okt

    Koers 2018 - Lessen van vier jaar digitale transformatie bij publieke organisaties

    In 2004 raakte ik - Jaring Hiemstra - geïnspireerd door het boek ‘The Big Data Revolution’ van Victor Mayer-Schönberger. Hij stelt dat elke sector door de toepassing van data science gaat transformeren. Ik ben ervan overtuigd dat technologische ontwikkelingen misschien wel dé belangrijke factor voor vernieuwing zijn in de samenleving en organisaties. Inmiddels heeft vooral de...

    Lees verder
  • 2016
    17 juni

    Sturing en informatiegebruik in het sociaal domein vraagt leren en ontwikkelen!

    Op welke manier kan je sturen in het sociaal domein en hoe kan je data gebruiken om noodzakelijke inzichten te realiseren? Met managers sociaal domein en informatiemanagers van grote gemeenten gingen we op 6 juni 2016 aan de slag met deze vraag. Gemeenten en partners zijn al even onderweg met het vormgeven van de transformatie in het sociaal domein. Er zijn grote ambities...

    Lees verder
  • 2015
    27 mei

    Data maakt zorg inzichtelijk en effectief

    Technologie krijgt een steeds belangrijkere rol in de zorg. Door applicaties en het digitale netwerk kunnen inwoners langer thuis blijven wonen en krijgen we meer inzicht in onze gezondheid. Daarnaast geven data inzicht in trends en ontwikkelingen op wijk- en buurtniveau. De vraag is niet of we deze ontwikkeling willen, maar hoe we hier mee omgaan. Wat kun je hiermee? Data...

    Lees verder