Als bureau slim werken aan ontwikkeling ‘vak’, ‘mens’ en ‘vakmens’: persoonlijk verhaal, veranderprincipes en visualiseren

‘We beloven je dat je blijft leren’. Je vindt die zin in al onze vacatureteksten. We zijn ervan overtuigd dat je als adviseur alleen effectief bijdraagt aan organisatieontwikkeling als je jezelf ook ontwikkelt en dat met elkaar doet. Als Hiemstra & De Vries pakken we hiervoor graag letterlijk en figuurlijk de ruimte, bijvoorbeeld als we tweewekelijks samenkomen bij ons op kantoor in Utrecht. Met elkaar en onze gasten (we stellen ons graag gastvrij, open en transparant op) benutten we die vrijdagse momenten voor de ontwikkeling van ons vak, van onszelf als mens en in de combinatie hiervan als ‘vakmens’. Op zulke gebieden en snijvlakken zit de waarde van elkaar ontmoeten om kennis, inspiratie en ervaringen uit te wisselen. Onlangs op het programma? Een persoonlijk verhaal uit de praktijk van een opdrachtgever, dé veranderprincipes van Hiemstra & De Vries en het visualiseren van ons werk.  

 

Persoonlijk verhaal

Voortdurend doen onze collega’s tijdens opdrachten in publieke organisaties inzichten, ervaringen en contacten op die ze graag delen. Soms doen ze dat door even met collega’s te bellen tussen afspraken in of op kantoor tijdens een ‘tussenlanding’. Of we delen zo’n verhaal gericht tijdens een kantoor-vrijdag, zoals onlangs gebeurde. Onze collega Jelly van der Weerd werkte in de Kop van Noord-Holland veel samen met Jeroen van Egerschot en vroeg hem ‘op het podium’ voor een College Tour-achtig interview over zijn werk. Onze collega Fleur van Haasteren volgde deze bijeenkomst met bijzondere aandacht en blikt terug: ‘Het is interessant om zulke persoonlijke verhalen van opdrachtgevers te delen. Zo’n College Tour-opzet werkt goed om echt tot de persoonlijke kern te komen. We zetten ‘m in ons werk wel vaker in. Dit keer deelde Jeroen met ons hoe hij overeind blijft in een ingewikkelde context. Wat ik daar mooi aan vind, is dat het ons een kijkje in de keuken geeft van een organisatie die we misschien al wel kennen maar er van binnenuit in de praktijk van de opdrachtgever echt weer anders uitziet. Zijn volgehouden authenticiteit en wat dat oplevert, maakt het verhaal van Jeroen inspirerend en interessant. Hoe hij zijn hulpverlenersachtergrond inzet in zijn managementfunctie, zette mij aan het denken. Goed om te horen dat hij investeerde in zichzelf met een coach en voortdurende reflectie om de situatie op eigen kracht de baas te blijven. Ik vind het bewonderenswaardig als je blijft zien wat je daarin zelf nodig hebt. In wat anderen nodig hebben om hun werk goed te doen, benoemde hij continuïteit, plezier en ontwikkeling. Dat ‘plezier’ als uitgangspunt herken ik vanuit mijzelf wel maar mis ik nog wel eens op de plekken waar ik kom. Het verhaal van Jeroen laat mooi zien: de (verander)praktijk in organisaties is voor het grootste gedeelte persoonlijk’.  
 

Veranderprincipes en visualiseren

Een groep collega’s besloot een tijdje terug dat het hoog tijd was om de ‘veranderprincipes’ van Hiemstra & De Vries door te ontwikkelen. Deze veranderprincipes staan inmiddels concreet en toepasbaar op papier. Afgelopen vrijdag was het tijd om ze letterlijk en figuurlijk weer eens goed in beeld te brengen en ze te visualiseren. Hiervoor nam ‘visueel vertaler’ Laura Peetoom de Hiemstra & De Vries-collega’s mee in de uitgangspunten van haar werk. Collega Fleur keek, schreef en tekende mee: ‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, is het gezegde. Tegelijkertijd schrijven we met elkaar wat af in ons werk. Het is slim om meer de kracht van beeld te kunnen benutten want 75 procent van brein is ingericht op visuele prikkels. Als kind denk je in beelden, daarna neemt taal het over. Zo leren we het aan. Beelden hebben dus intuïtief veel waarde. In ons werk helpt visualiseren omdat het je dwingt om tot de kern te komen en te beïnvloeden wat mensen echt onthouden. Het sterk visueel vertalen van abstracte dingen als veranderprincipes is volgens mij wel echt een vak apart. Goed om dat met elkaar sinds afgelopen vrijdag weer iets scherper te hebben’.   
 
De volgende keer dat we als collega’s met elkaar samenkomen om als bureau te werken aan onze ontwikkeling, staat er weer een nieuwe mix centraal van vak, mens en vakmens. Benieuwd hoe wij dat als bureau structureel organiseren? Kijken hoe je dit in jouw eigen organisatie werkbaar maakt? Doorpraten over de veranderprincipes van Hiemstra & De Vries? Neem dan eens contact met ons op.