Wat vernieuwende organisaties ons (niet) vertellen

Ieder decennium kent een aantal toonaangevende organisaties die innovatief zijn en niet van hun voetstuk lijken te vallen. Zo worden bedrijven als Apple, Google, Netflix en Tesla nauwlettend gevolgd en geprezen. En niet alleen vanwege hun vernieuwende producten, maar ook om de manier waarop ze georganiseerd zijn. De vraag werpt zich op wat andere – minder innovatieve – organisaties nu kunnen leren van deze grootmachten. En of het beeld dat we van deze innovatieve organisaties hebben überhaupt wel terecht is.

Meer dan een modegril

Soms lijkt het er namelijk op dat we de innovatieve organisaties enkel volgen omdat ze succes hebben. Dit is eigenlijk vreemd, want op voorhand weten we nog niet of er door innovatief organiseren ook daadwerkelijk betere resultaten behaald worden. Dat organisaties innovatief en succesvol zijn, wil immers nog niet zeggen dat ze succesvol zijn doordat ze een vernieuwende structuur en/of werkwijzen hebben. Wat kunnen we nu wel van vernieuwende organisaties leren, en wat juist niet?

Meer weten? Abonneer je dan op onze LinkedIn-pagina.