Slim organiseren van ziekenhuisdiagnostiek

De druk op ziekenhuizen en andere zorginstellingen om goede zorg te leveren tegen lage kosten neemt toe. Hoe organiseer je als ziekenhuis je zorg op een slimme manier en hoe neem je een stevige positie in binnen de zorgomgeving die zo snel verandert?

De bestuursraad van een ziekenhuis heeft Hiemstra & De Vries gevraagd hoe zij het diagnostisch onderzoek van de drie laboratoria in het ziekenhuis goedkoper en meer klantgericht kunnen organiseren?

Diagnostiek als navigator en klantenbinder

Diagnostiek is essentieel als navigator en de verbinding tussen de eerste- en tweedelijns zorg.

Navigator: testresultaten uit laboratoria zijn voor bijna 70 procent bepalend voor de medische beslissingen die artsen nemen. Hoewel laboratoria voor veel patiënten niet direct zichtbaar zijn, spelen zij dus een essentiële rol in de patiëntenzorg.

Klantenbinder: huisartsen laten veel diagnostiek over hun patiënten uitvoeren door het ziekenhuis (bijvoorbeeld de analyse van door de huisarts afgenomen bloedmonsters). Hoe beter de samenwerking tussen de huisarts (eerste lijn) en het lab van het ziekenhuis (tweede lijn) verloopt, hoe meer huisartsen geneigd zijn patiënten ook naar dat ziekenhuis door te verwijzen. Er zit dus een groot belang bij het ziekenhuis om hun laboratoria goedkoop maar ook klantgericht te laten werken. Een goede relatie met huisartsen vergroot direct de kans dat een huisarts zijn patiënt doorverwijst naar dat ziekenhuis.

Complexe vraag, simpel benaderd

De vraag naar het goedkoper en klantgerichter laten functioneren van de drie laboratoria raakt veel verschillende factoren zoals huisvesting, de investering in apparatuur en de band tussen huisarts, specialist en laborant.

Bovendien is het interessant om kijken hoe je als ziekenhuis slim samen kan werken met andere ziekenhuizen in de omgeving, door bijvoorbeeld gebruik te maken van elkaars apparatuur of door een dienstdoende laborant, die op afstand voor meerdere ziekenhuizen uitslagen beoordeelt.

Wij hielpen de bestuurders om het vraagstuk te benaderen vanuit de kern van de opgave waar zij voor staan: goede en betaalbare zorg aan patiënten. Door steeds kritisch te beoordelen welke factoren wel of niet relevant zijn, hebben we dit complexe en technische vraagstuk weten te vertalen naar handzame scenario’s voor de bestuursraad.

Meer weten? Abonneer je op onze LinkedIn-pagina