Als het gaat om organisatieontwikkeling en presteren in maatschappelijke vraagstukken, geloven we in de kracht van samenkomen en verbinden. Een effectief samenzijn vraagt om een gedegen voorbereiding, de juiste werkvorm(en) om tot de kern te komen en slimme manieren om het erna echt werkbaar te maken in de praktijk. Het (bege)leiden van effectieve bijeenkomsten en processen met bestuurders, teams en professionals is voor ons een belangrijk onderdeel van ons werk.
Om te komen tot effectieve bijeenkomsten en processen besteden we met onze opdrachtgevers veel aandacht aan de juiste vragen vooraf, wat we zien dat nodig op het moment van samenkomen en hoe benoemde aanknopingspunten werkbaar te maken zijn in de dagelijkse praktijk. Soms kan dit snel (denk aan workshopmiddag of heidag) en soms vraagt het om meer tijd (denk aan een '24-uurs' of reeks bijeenkomsten).
Eens doorpraten over de effectieve inzet van processen en bijeenkomsten, met de juiste aandacht vooraf, tijdens en erna? Eens met ons doorpraten over onze ervaringen in verschillende publieke organisaties? Benieuwd welke bijeenkomsten en processen we (bege)leiden? Neem dan contact met ons op.
Werk en Inkomen in Rotterdam heeft de belangrijke opgave(n) om de economische zelfstandigheid van Rotterdammers duurzaam te vergroten. Te zorgen dat zij kunnen werken naar vermogen, goed ondersteund worden bij een arbeidsbeperking en een tijdelijk inkomen geregeld wordt als dat even nodig is. In de gemeente Rotterdam zag men dat dit in de praktijk vroeg om een andere manier...
Lees verderMet de opkomst van nieuwe technologie introduceren veel organisaties een heel scala aan nieuwe innovatiemethodieken en -werkwijzen. Denk bijvoorbeeld aan Design Thinking. Die kom je steeds vaker tegen in publieke organisaties. Door het mensgerichte, experimentele en samenwerkingsgeschikte karakter leent Design Thinking zich erg goed voor het ontwikkelen van innovatieve...
Lees verderIn steeds meer publieke organisaties houdt men de dienstverleningsprocessen tegen het licht. Dat is vaak nodig nu burgers door allerlei technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen ‘andere klanten’ zijn voor overheden dan vroeger. Steeds meer gemeenten brengen bijvoorbeeld hun ‘customer journeys’ in beeld om te kijken waar het beter, klantgerichter en/of...
Lees verderHet is een veelgebruikte term: ‘de bubbel’. De neiging om je in omgevingen te bewegen met gelijkgestemden. De hoop was misschien dat dit na de ontzuiling minder zou zijn en in zekere zin is dat ook zo. Zo betoogt Joris Luyendijk in dit prachtige college dat we steeds meer zicht hebben buiten onze eigen bubbel. Daarentegen twijfel ik of dat zicht op andere bubbels ook tot meer...
Lees verder‘Help ons komen tot een integrale aanpak voor de buurt’, ‘Breng ons tot een strategische agenda’, ‘Ondersteun ons bij een nieuw organisatiemodel’ of ‘Help ons onze vastgelopen samenwerking weer vlot te trekken’. Zomaar een greep uit de vragen die onze collega Nienke de afgelopen jaren voorbij zag komen. Ze kwamen uit verschillende publieke organisaties in het licht...
Lees verderIn ons werk komen we regelmatig in de positie om bijeenkomsten te (bege)leiden in verschillende publieke organisaties. De crux zit dan vaak in dat we daar niet bijeenkomen om bijeen te komen en het proces niet het proces is (en blijft) omdat dat nu eenmaal het proces is. Volg je me nog? Simpeler gezegd: bijeenkomsten kunnen effectief zijn als middel om een doel te bereiken...
Lees verderDe onderstroom in organisaties, daarover is de afgelopen tijd veel te doen. Met verschillende collega’s en vakgenoten wisselde ik hierover voorbeelden, stukken en ideeën uit vanuit mijn overtuiging dat de onderstroom niet te negeren (lees: met rust te laten) is, al zou je willen. Je hebt daarmee volgens mij de keuze om ‘m actief weg te stoppen en impliciet te houden of juist...
Lees verderNooit vergeet ik mijn eerste college van Abraham de Swaan in het eerste jaar van mijn studie Sociologie. Hij begon met de ene indrukwekkende en moeilijke zin na de ander. Wij zakten als studenten steeds verder weg bij al het belangrijks dat we eigenlijk moesten horen. Op gegeven moment stopte De Swaan en zei hij de magische woorden: ‘wat ik eigenlijk probeer te zeggen’. Om...
Lees verderDe kwaliteit van jouw gesprekken bepaalt mede hoe succesvol je bent in je samenwerking, je leiderschap en/of je verandertraject. Een goed gesprek is niet eenzijdig afdwingbaar – it takes two to tango – maar wel beïnvloedbaar. In deze sessie onderzochten wij met elkaar wanneer je goed in gesprek bent met de ander. Welke elementen in een gesprek zijn cruciaal om...
Lees verderSuccesvolle teams, projecten of organisaties hebben hun verbindingen goed op orde. Intuïtief weten zij welke verbindingen ze moeten leggen en hoe ze kunnen zorgen dat er via die verbindingen informatie, talent, geld enzovoorts uitgewisseld wordt. De inrichting van processen en procedures volgt daarna als vanzelf. Rake Vragen maken zichtbaar welke verbindingen er zijn, welke...
Lees verderWe weten het allemaal: verandering komt niet van papier. Elke (organisatie)verandering gaat over gedrag, over het voortaan anders doen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe krijg je jezelf en je collega’s zover? In deze sessie gebruiken we principes en uitgangspunten van toneelspelen om te kijken naar gedragsverandering in je dagelijks werk. Acteurs moeten heel...
Lees verderGun jezelf 45 minuten lang tijd voor een wezenlijke ontmoeting met een onbekende. Zonder opgelegde verwachting. Samen in gesprek om elkaar te ontmoeten. Het valt ons op dat we in organisaties weinig rust en ruimte nemen voor een verdiepend gesprek. De gesprekken die we wel voeren zijn vaak functionele uitwisselingen...
Lees verderDeze sessie wordt verzorgd door Kickstart your social impact en gaat over de methode Design Thinking in relatie tot maatschappelijke vraagstukken. Kickstart your social impact is een organisatie die een brug slaat tussen young professionals en organisaties. Dat doen ze in maatschappelijke vraagstukken bijvoorbeeld via Design Thinking. Door het mensgerichte, experimentele,...
Lees verderAan het einde van deze sessie kijk je gegarandeerd anders tegen de wereld aan en heb je inzicht in de mogelijke impact van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen voor de samenleving over 50 jaar. Zelfrijdende auto’s, de manager als platform en industrie 4.0: wat betekenen deze en andere ontwikkelingen voor de rol van de overheid? Alvast een eerste conclusie:...
Lees verderZe komen regelmatig langs in vakbladen en onderzoeken: factoren die maken dat ergens een prettige werksfeer hangt. Denk bijvoorbeeld aan vrijdag kantoordag (check!), ruimte voor het leren van elkaars inzichten, fouten en ontdekkingen (check!), warme onderlinge banden (check!) en gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel (check!). Graag voegen we deze nog toe: ruimte voor humor en...
Lees verderDit voorjaar verzorgden we op uitnodiging van Statenlid.nu (Nederlandse vereniging voor Statenleden) een workshop in Assen en Middelburg. Zulke workshops voor Statenleden stimuleren kennisdeling- en uitwisseling op basis van thema’s en vragen uit hun dagelijkse praktijk. Hoe haal je het maximale uit de samenwerking tussen Statenleden en de griffie? En hoe kan je daardoor als...
Lees verderOp 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De voorbereidingen zijn in volle gang en de campagnes starten bijna. Verschillende belangrijke thema’s dienen zich aan om prioriteit te krijgen op de agenda’s van de nieuwe raadsleden. ‘Weerbaar bestuur’ is zo’n thema. Het stond onlangs centraal tijdens de griffiersbijeenkomst “Het herkennen van - en omgaan met -...
Lees verderHoe kun je lessen uit het theater gebruiken bij gedragsverandering in publieke organisaties? Dat is waar Jaïr Stranders (filosoof en theatermaker) en onze collega Jelly van der Weerd onlangs met 22 mensen uit de publieke sector mee aan de slag gingen. Vanuit de overtuiging en ervaring dat de lessen uit het theater goede handvaten bieden voor inzicht in je eigen gedrag en...
Lees verder