Ondermijning is waar onder- en bovenwereld samenkomen. Denk bijvoorbeeld aan drugscriminaliteit en het witwassen van criminele gelden. In Nederland gaan een heleboel instanties, zoals Belastingdienst, politie, OM en gemeenten de strijd aan tegen ondermijning. Rode draad is dat de aanpak van ondermijning vooral een complex organisatievraagstuk is: je hebt te maken met strikte wet- en regelgeving rondom privacy, terugkerende discussies over schaarste aan capaciteit én samenwerking met veel verschillende partijen met uiteenlopende (organisatie)belangen. En dat alles in een strijd tegen een criminele doelgroep die extreem flexibel en innovatief is en zich continu weet aan te passen aan de omstandigheden.
Samen met belangrijke spelers in het veld heeft Hiemstra & De Vries het afgelopen jaar lessen mogen optekenen over de aanpak van ondermijning. Door deze ruime ervaring zijn wij als geen ander goed om inhoudelijke expertise op ondermijning te combineren met het organisatieperspectief. Wij zien concrete mogelijkheden om samen in de aanpak van ondermijning meer meters te maken. We laten jullie zes belangrijke lessen zien die we, samen met partners, hebben geleerd.
De zes lessen helpen bij het scherp houden in wat je maatschappelijk wil bereiken. En dan gaat het om terugkerende controlevragen als: Wat merkt de crimineel hier eigenlijk van? Wat gaat er beter in de maatschappij door onze acties? Stel bovendien je team samen uit mensen met verschillende achtergronden. Gemene deler in het team is de mindset: alleen de mensen die enthousiast, gedreven en creatief zijn. Organiseer daaromheen stevig project- en programmamanagement. Hierdoor heb je zowel de inhoud, het proces als de innovatieve krachten aan boord. Gebruik de energie die er is en houd snelheid. Wil je dat de kikkers in de kruiwagen blijven, dan moet je zorgen dat deze blijft rijden. Doe, analyseer wat je tegenkwam, begrijp het probleem een stukje beter en kom tot de volgend actie. Van burgemeester tot politieagent: zorg dat iedereen in dezelfde richting staat en aan hetzelfde overkoepelende doel werkt. Dat ieder zijn actie kan verbinden aan het met elkaar vastgestelde resultaat. Hierdoor houd je commitment en enthousiasme. Pakkende infographics en andere rapportages met daarin de doelen en resultaten helder verwoord doen er bijvoorbeeld ook toe. Ze helpen om iedereen mee te nemen in dezelfde focus.
Hiemstra & De Vries heeft een animatie laten maken waarin dit alles samenkomt. Gebruik deze vooral in jouw organisatie om te laten zien wat er toe doet in de aanpak van ondermijning!